BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 2 August 2012

Pengalaman D&C

Salam ramadhan semua...

seperti yg aku jnji entry llps nk update psl pengalaman aku keguguran aritu. aku gugur melalui proses D&C. apakah D&C????
Dilatation and Curettage ialah prosedur bagi mengeluarkan saki baki janin yang keguguran... dalam istilah bahasa pasar kita ialah CUCI.**utk keterangan lanjut sila google ye..:)


aku telah dptkn rawatan D&C ni kt Klinik Pakar wanita Medina Tmn Melati bersama Dr.Marsita. korang google la cmne servis kt cni n semak forum2.mmg terbaik servis dari Dr.Marsita.tpp klu korang ada niat nk pegi cni sila buat temujanji n sediakan mental yg kuat utk menungu lm.Walaupun menunggu khidmat yg diberikan sgt berpuas ati. No wonder la ramai yg sanggup menunggu.


14/6/2012
Hampir sejam menunggu (ambil no.giliran pg.blk umh dlu ptg br dtg) akhirnya aku berjumpa gk dgn Dr.Marsita. Orangnya sangat la friendly...Serius korang takkan rasa malu bila borak dgn dia.mcm dh lm kenal. Doc scan n bgtau mmg aku confirm miscarriage..ikut dia nk cuci aritu gk..aku pakai istilah cuci la ye..sng sikit.hihihi. Doc ckp buat arini esok aku dh blei lompat.biar betul doc ni. aku minta tempoh nk buat ari isnin memikirkan esoknya kenduri sepupu n family aku otway dtg KL.dlm ati xnak spoilkan majlis n sebenarnya nk blk nangis puas2 dlu.huhuhu.


18/6/2012
Tiba arinya..pg tu aku x mkn lgsg sb aku dok bc pengalaman org lain ade yg ckp jgn mkn nti muntah la itu la ini la..so aku pon terikut.aku ditemani cinta ati ku..:).smpai klinik dlm pukul 10am lebih.Akak kt klinik tu tnya dh mkn ke blom.aku ckp x sebab takut muntah.dia kata g mkn dlu sb takut darah turun lmbt.nti lapar.lepas mkn ubat dh tak blei mkn. so ajk asben g mamak kt ujung.layan nasi beriani sepinggan..hihihihi


kul 12 masuk aku trs mkn ubat.Akak tu srh rest kt bilik belakang.ade org kt sebelah tu.mebi nasib yg sama cm aku kot.aku srh asben g keje.aku ckp tak payah tunggu sebab darah turun 3 or 4 jam.lagipon perangai aku ni bila sakit tak blei ada org yg aku syg kt sebelah.rs cm x kuat nk tahan.tmbah2 klu ada mak aku.huhuhuh.cepat je aku meraung...so aku minta asben aku g keje.ape2 hal aku roger.


bila makan ubt utk turunkan darah tu Ya Allah...sakitnye.memulas je rasa.smpai kul 3pm doc masuk utk cek.doc ckp darah x turun pon dan dia masukkan ubt yg aku mkn td ikut bawah plak.Subhanallah....sakit lg berganda bila ubt masuk ikut bawah.sambil sakit aku ber Whats App dgn member2. Nak berdiri pon aku rasa tak larat.


5jam sudah aku menahan sakit tp darah keluar sikit je.Dalam ati ber pk mcm ni ke org beranak. Tetibe asben dtg.Nmpk je muke dia trs yg kuat menahan sakit jd lemah.air mata berjurai2.Lemahnya aku bl tgk org tersayang ada kt sebelah. Sama2 dia baring dgn aku berkongsi katil bujang yang disediakan. Diusap kepala dan ubun2 aku,dicium, dipelok...klu blei dia pon nak rs sama apa yang aku rasa.


aku genggam erat tgn asben menandakan sakit yang teramat. Pukul 6pm akak tu dtg suruh tukar baju dan pesan pukul 730 masuk bilik OT.Dlm ati cemas, risau semua ada..pk cmne la doc tu nk buat.darah x turun2 lg ni.Tepat kol 7pm, tetiba aku rs panas je..aku tgk2 darah dh turun...Dlm ati Alhamdullilah...ms kantung dah keluar rs lega n cm nk balik terus.aku ckp kt asben jom blk terus la sb dh x sakit.hihihi.


Masuk bilik OT doc inject 2x bagi tdo.dia ckp jgn lawan2 ubat.layan dan tido je...dan zzzzzzz...tetibe tgh2 doc cuci aku sedar cm mamai.aku sempat ckp 1 perkataan je sakit dan dgr doc bls sikit je lagi sayang dan aku zzzzz balik. 


pukul 11pm aku sedar..cinta ati tersenyum kt sebelah n ckp puas tido..aku tnya dia cmne aku dtg cni.dia ckp aku jln sendiri...aik...bl ms aku jln.bgn tu serius tak rasa sakit po.minum milo yang akak tu buatkan...balik umh cm biasa.ambik mak n ayah kt umh makcik.esoknya mak tgk aku sihat n ckp dia nak blk kg sb aku ok je.aku siap ikut g antar kt Duta.Semua org tgk aku relax cm takde ape2.Balik petang tu ambikkkk kau...sakit perut cm sengal2 tu.....haaaaaaaaa..terus mak mertua kau ckp jgn byk gerak. 


bermula la pantang aku selama 2 minggu bersama ibu mertuaku. kena penangan jawa....keje aku selama 2 minggu tu makan tido makan tido....akak aku kt kg col tanya cmne keadaan aku.aku citer la sakit nye cmne.akak aku pon ada pengalaman kena cuci.bl aku citer dia ckp dik, beranak pon tak sakit mcm tu tau.hah ye ke...ok.lps ni blei beranak tiap2 tahun la...hihihihih.


ok bai...:P

0 comments:

Post a Comment